Körkép: Kunsági Fesztivál, Magyar Mezőgazdasági Múzeum, 2009 május 15-17

Sajnos, sajnos munka után, fél hatra értem a hatig nyitva tartó helyszínre, ahol meglepetésemre a múzeum emeleti szintjén közel 20 borász kóstoltatta jobbnál jobb borait. A borvidék renoméját visszaállítandó, a szervezők elsősorban családi pincészeteket hívtak meg az első alkalommal megrendezett Kunsági Fesztiválra. Félórás futamom alatt próbáltam minél több kiállítóval elbeszélgetni - és persze megkóstolni alkotásaikat. Nehéz feladat volt, íme a helyzetjelentés, hiányosan, de élményekben gazdagon a 30 percbe sűrített nagykóstolás után:

-Kincsem Pince, Tápiószentmárton - Chardonnay (2007?)
: pipa, pipa, pipa, reduktív kellem, friss zamatok. Kincsem ló is innen származik, nem csak a zamatos bor. Sok sikert az új telepítésekhez!

-Molnár és Társa Családi Borászat, Cegléd
: A Ceglédbercelből származó szőlőkből hatféle bor készül, ebből nekem a 2007-es Rajnai Rizlinghez volt szerencsém. Habár a technológia levegőtől elzárt, azt gondoltam volna, hogy ászokhordót látott ez a bor. Először gyümölcsök, majd intenzív virágok nyújtják illataikat szippantásra. Kerek, savai szépek. Kékfrankos, CS cuvée 2006: tiszta, egyöntetű fűszerpaprika illat, ilyen egyértelműen ezt még soha nem éreztem. Íze kellemes, szép, egyben van, könnyed, de határozott gerinccel.

-Selb Családi Borászat
: A kóstoltatással megbízott személyzet mindössze két vörösbort kínált, ami esetemben jól jött, csökkentve a bőségben előállt zavartságomat. A 2006-os Cabernet Sauvignont választottam, és nem ért csalódás, sőt, lenyűgöző élményben volt részem. Fajtajelleg a négyzeten, azonban nem mar a fanyar csersav. Nagyon szép, számomra a fesztivál "nagyaranya". Hoztam is volna haza egy palackkal, de sajnos erre nem volt lehetőségem.

-Varga Birtok, Izsák
: az ültetvényeknek uszkve a fele a lokációra jellemző Arany Sárfehérből áll. Meg is kóstoltam ezt, finom is volt, nem áttörő, nem úttörő, de talán csak a hőmérséklete nem volt megfelelő (de az semmiképp - nincs lehetőség hűtőgépek beállítására, a többiek jéggel töltött edényekkel próbálkoztak több-kevesebb sikerrel).

-Klément Családi Borászat, Cegléd:
Múzeumzáráskor sikerült a borásszal is találkoznom egy "köszönöm" erejéig. Volt mit. A sok díjat nyert cserszegit készlethiány miatt nem tudtam megkóstolni, de ezt messzemenően kárpótolta a poharamba került Ezerjó, amely friss, reduktív, de a fajta rafináltsága révén nem egy mindennapi közhely. Kóstolójegyből kifutván bónuszként egy Cabernet Sauvignont is kaptam, amely kicsit fás, vaníliás jegyekkel tündökölt, szép volt.

Hajrá Kunság!

Megjegyzések