Traminik

Ismét egy megerőltető munkáról kell beszámolnom, mert egyedül lévén nem kis falat hat bort összekóstolni, márpedig ezeket ezért gyűjtöttem. Egyik alkalommal hárman kóstoltuk, de még így is jutott nekem további hét kör.
De miért iszik az ember traminit? Az, hogy ez a sor összeállt, Hummel borának köszönhető, mert a 2019-es, szokásos bortúránkon nála is jártunk, és elképedtem, hogy egy tramini milyen tartalmas tud lenni. Mikorra végeztem a magam részéről nyolc körrel, odáig mindenképp eljutottam, hogy örülök ennek a fajtának, de hogy miért termeszti bárki is, az még titok előttem. 
Feltételeztem egy sorrendet és ez alapján haladtam. 
1. kör
- Kreinbacher 2018.
Somlói illat, de az íz nagyon lassan jön. Talán hidegebb a kelleténél, de egy kicsit vékonynak érzem. 
- Pálffy 2017.
Édes, sós illatú. Az egy korty alapján azt mondom, több íze van, mint az előzőnek. 
- Györgykovács 2018.
Van valami büdöskéje (talán a hely és a fajta együttese), ami mustárra emlékeztet. 
- Hummel 2016.
Tehát a bor, amire rácsodálkoztam. Állat. Nem a darázsra gondolok, hanem arra, hogy azonnal megvan, miért vettem meg. 
- Pálffy pét-nat 2019.
Talán egy kicsit kilóg a sorból, de mivel lehetetlen küldetésnek tűnik összeszedni egy kóstolónyi pét-nat traminit, jó lesz így. Egyébként is azt gondolom, hogy ez inkább murci, mint pezsgő (itt is megvan tehát a megfelelő szavunk, ha valaki levédené esetleg), mert annál sokkal élőbb. Tényleg ilyen: élesztőt érzek és mellette parfümöt. 
- Gellavilla 2018.
Egy évvel ezelőtt botlottam bele és a többiekkel együtt estünk hasra tőle (kollektív büntetés). Ez az, amit már szagolgatni is gyönyörűség.

2. kör
- Kísérletileg előre vettem Pálffy traminiját. Elegáns az illata (megvan az édes-sós jegy is), selymes a textúrája.
- Kreinbacher bora most egy kicsit büdöskés (mint az előbb a Györgykovács), de kitalálhatóan somlai és javult az íze.
- Györgykovács tételét kifinomultabbnak érzem.
- Hummel bora a melegedéssel egy kicsit lágy, de zamatos. 
- Kihagytam a pét-natot, mert úgy éreztem, az összes üledéket biztosan nem fogom meginni, így pedig tulajdonképpen kevesebb van belőle.
- A melegedés a Gellavillának sem tesz jót, de így is káprázatos. Arra gondolok, vajon mit mondtam volna erről az aromáról 20-30 éve.? 

Nem írom le mind a nyolc kört, csak megpróbálom összefoglalni. 
A következő körben kialakult az ízlésem szerinti sorrend. Kreinbacher, Györgykovács, Pálffy, Hummel, Pálffy pét-nat, Gellavilla. A 2.-3. sorrendje sokáig kérdés volt és több, mint három hét telt el, mire elfogytak a borok. A végére a sorrend nem változott már, de
- Kreinbacher traminija sokat mélyült, ugyanakkor gyakran volt egy kicsit kellemetlen az illata és nagyon, nagyon somlói.
- Györgykovács: sokkal zamatosabb. 
- Pálffy: kései szüret lehet az illata, íze alapján. Nagyon szép. Itt érzem először a fajtát. 
- Hummel: illatos, zamatos, mézes. Mély szín, összetett és szó szerint fűszeres illat. A színében van egy olyan árnyalat, ami egyikben sem a többi közül. Tömör, de a végén már egy kevés oxidációt is érzek. Jött egy kis gumi, de szekfűillat is. 
- Pálffy pét-nat: tetszik a zavarossága, de azért megnéztem "tisztán" is. Mélysárga, kivánatos és édes virágillatú (kevésbé élesztős). Izgalmas, szép. 
Gellavilla: kezdem a negatívummal, hogy az is legyen. Ez volt az egyetlen fehér palackos tétel a sorban, ami ugyan érthető, de ... Inkább másképp: dicséretes a többiektől, hogy színes palackot használtak. Tényleg szép már kívülről is. Arany színű, de látszik az is, hogy szűretlen. Ez a bor mesébeillő. Azt is kétlem, hogy megismételhető lenne (ezért külön örülök, hogy három palack is járt a kezeim között). Az még érthető, hogy az illata olyan, mint egy virágoskert, de hogy az íze is! Lehet, hogy ennek a fajtának az ízjegyeihez passzol a héjon erjesztés és egyéb huncutságok? A tramininak meg sem kottyan egy kis illó. 

Az árak (Hummel és Pálffy a pincénél). 
Kreinbacher: 2000,-
Györgykovács: 4500,-
Pálffy: 3000,-
Hummel: 2700,-
Pálffy pét-nat: 5500,- 
Gellavilla: 3400,-


Megjegyzések

  1. Azóta találkoztam e fajta még egy tetszetős képviselőjével. Barcza Bálint 2017-es traminije a Kő, fa, virág nevet viseli, és több szóval sem tudok róla jobb leírást adni. Esetleg annyit tehetek hozzá, hogy a ma felavatott furmint pohár a neki szánt fajtából annyival több gyümölcsösséget hozott ki, hogy e tramini utolsó részletét abban is megkóstoltam. Arra jutottam, hogy a tramininek is nagyon jól áll. Na, jó! Néhány adat: három dűlőből származik, spontán erjedt és - részben - hordóban érlelődött. Fincsi.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése